KAM NA VÝLET / Muzea a skanzeny

Galerie a muzeum litoměřické diecéze uchovává mimo jiné tři kamenné románské plastiky z doby okolo let 1180 až 1190
 
Autor / zdroj foto: Galerie a muzeum litoměřické diecéze

Galerie a muzeum litoměřické diecéze / Litoměřice

Galerie a muzeum litoměřické diecéze sídlí v původně gotickém domě čp. 24 na Mírovém náměstí, kde jsou od roku 1995 zpřístupněna díla ze sbírek Biskupství litoměřického. Nejstaršími uměleckými díly jsou tři kamenné románské plastiky, pravděpodobně evangelistů, a kamenná hlava se zbytky polychromie z kostela sv. Petra a Pavla v nedalekých Žitenicích z doby okolo 1180/1190.

Románský sloh
Nejstaršími uměleckými díly jsou tři kamenné románské plastiky, pravděpodobně evangelistů, a kamenná hlava se zbytky polychromie z kostela sv. Petra a Pavla v nedalekých Žitenicích z doby okolo 1180/1190. Jedná se o ojedinělá díla vrcholně románská, jejichž provenience zřejmě souvisí s pražskou sochařskou produkcí a s dobovou příslušností Žitenic k vyšehradské kapitule.

Baroko
Hlavním tématem je klanění králů a klanění pastýřů zpracované různými autory. Klanění tří králů flámského malíře 1. poloviny 17. století je inspirováno tvorbou Petruse Paula Rubense, hlavního představitele antverpské malířské školy. Dále můžete vidět Klanění pastýřů, které bylo oblíbeným námětem především u holandských malířů 17. století, kteří ho pojímali jako žánrovou scénu ze soudobého venkovského života. Dalším holandským umělcem je Jacob Willemsz de Wet, který ve své tvorbě čerpal z díla Rembrandta van Rijn. Rembrandtem inspirované je i magicky působící Klanění tří králů ze 40. let 17. století, kde tajemného účinku je dosaženo velmi působivým střídáním prudce osvětlených míst se zastíněnými.

17. a 18. století
Zde na vás čeká obraz Sv. Matouš s andělem, který je datován k roku 1666 a byl malován pro kostel v nedalekých Křešicích Karlem Škrétou z podnětu biskupa Maxmiliána Rudolfa Šlejnice. Karel Škréta jako první zprostředkoval českému prostředí znalost barokní malby, kterou si osvojil při svém pobytu v zahraničí. Dalšími díly je tvorba významného autora českého a saského pozdního baroka Antona Kerna, který je zastoupen obrazy Obětování Krista v chrámu ze 40. let 18. století, Bohosudovská Pieta nesená dvěma andílky a Sv. Barbora v žaláři.


Z historie muzea
Středověká stavba s letopočtem 1513 ve štítku nad oknem prvního patra a s podloubím bývala původně dvoupatrová, v přízemí zachovává dispozici mázhausu se schodištěm do horních prostor domu.

Muzeum litoměřického biskupství bylo svým založením roku 1885 nejstarší v rakousko-uherské monarchii a znovu zpřístupněné veřejnosti jako první po roce 1989. Nejstaršími uměleckými díly jsou kamenné románské plastiky evangelistů a kamenná hlava se zbytky polychromie z kostela sv. Petra a Pavla v nedalekých Žitenicích z let kolem 1160-1180. Zcela výjimečným a zásadním dílem je nizozemská práce - deska Madona v Uzavřené zahradě z roku 1494 od Mistra Tiburtinské Sibylly. Mezi další skvosty patří obraz Sv. Antonína poustevníka od Lucase Cranacha st. Barokní umění prezentují díla Karla Škréty, Antona Kerna, Václava Vavřince Reinera a Matyáše Bernarda Brauna.


Více informací včetně aktuálních akcí, provozní doby a cen vstupného najdete na webu galerie.

Autor / zdroj: -red-

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
hanakservis
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.